Summa sidvisningar

lördag 1 december 2012

Tomtarna är redo!



Ungarna må gilla plaskvädret men...nej, vi kommer INTE sakna november. Bye bye skitmånad, välkommen december! Kan inte påstå att jag är någon större julentusiast, men frost på rutan (ja vi har ju faktiskt snö också fast jag fuskar med gamla bilder) - Ja, tack!

Nu undrar du säkert hur det kommer sig att en icke-julentusiast är innehavare av en hel tomtearmé...? Jo du, det kan förklaras med att äpplet ibland faller en promenad till Långtbortistan i från trädet. Trädet, som i det här fallet är min mor, har en kärlek till tomtar (tillsammans med övrigt högtidspynt, feeding och servetter, men det är en annan historia...) som tangerar gränsen till perversion och KAN inte gå förbi en tomte till salu utan att köpa den. Behöver jag förklara hur nära det vara att fadern i päronhemmet gjorde en fartrand i brallan när han, efter nattjobb, öppnar dörren på småtimmarna och står öga mot öga med en 2 meter hög tomte? Vet inte hur många hon har men i alla fall är inte fler tomtar välkomna i det huset, en möjlig förklaring till varför det dyker upp nya här år efter år ;)

NÅGRA tomtar kan jag leva med, dock inte förrän strax innan jul. Nån måtta får det vara. Men då de ligger i samma låda som pyntet som är godkänt och fullt normalt att pynta med första advent (och det var för sabla kallt att försöka ta sig in i förrådet igen) fick de komma in i värmen med stränga order om att stanna i lådan.


Efter slitsamt piffande satt jag i godan ro och slappade i soffan, mycket välförtjänt och behövligt när plötsligt:

- "MAMMA! SER DU INTE ATT DET ÄR JÄTTELÅNG KÖ TILL MASSAGE!?"

*höh?*

Då har de eländes tomtarna trotsat mina order, tagit sig ut ur lådan och bildat kö för att få massage. Se så nöjda de ser ut när de står och väntar med förväntansfulla flin. Vad gör man, det var ju bara att kavla upp ärmarna och börja knåda...

 

Sjukskrivning för den förste, alldeles för stel för att kånka julklappssäck. Den andre tror jag vara en "bilburen ungdom" förklädd till tomte. En riktig tomte har skärp!


I en naiv stund trodde jag mig vara klar med jobbet när den tredje inte dök upp, men icke:

- "Du mamma...det är faktiskt fortfarande kö här. Skynda på lite!"

Otur för de som väntat länge att tomten i gröna byxor fick gå före i kön. Efter fem minuters behandling somnade han på massör mamma som inte vågade röra sig förrän bära-upp-sovande-barn-assistenten på övervåningen gick att nå på telefon. Då hade salongen stängt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar