Summa sidvisningar

lördag 30 juni 2012

Hen förstår inte riktigt ;)


(och du exkluderas inte av "han", som det ofta blir i allmänna termer, eller "man"?)


Att ett litet ord, som inte på något sätt är obligatoriskt att använda, kan skapa såna känslostormar. Tidningar och nätforum fullkomligen kokar av aggressiva motståndare som ser det som en del i något slags feministiskt könsuppluckringsprojekt. Självklart finns de få extrema men de är nog ungefär lika representativa för "hen"- anhängarna som Bin Ladin är för Islam eller Terry Jones är för kristendomen.


Eftersom "hen"-hatarna på fullaste allvar verkar tro att ordet helt ska ersätta "hon" och "han" i alla situationer och göra oss alla könlösa måste vi börja med en liten utbildning. OK, välkomna till lektion "Hen 101" (eller... "Hen for Dummies" kanske lämpar sig bättre):

Vi börjar lektionen med ett litet pop quiz. Nedan finner du 4 meningar i vilka ordet "hen" används. Din uppgift är att ange i vilka meningar som "hen" används rätt (R) respektive fel (F) i icke-extrema sammanhang:

1. Jag har en son. Hen är 6 år.
2. Jag har en bebis i magen. Hen sparkar hela tiden!
3. Hej, är Lisa hemma? Nej hen gick till affären.
4. Där borta står ett barn. Spring och fråga om hen vill leka!

(svaren finner du längst nere på sidan, tjuvkika inte!)

Då det kräver en viss intelligens för att uppskatta den litterära kvaliteten i den här bloggen utgår jag från att det blev full pott. Bra jobbat! Extra credit till den som kan förklara hur man genom att byta "bebisen/den" eller "barnet/det" mot "hen" gör någon könlös. Fundera gärna över hur könlösa våra grannar i öst är då de mig veterligen (rätta mig om jag har fel) säger "hän" till båda könen.

"Hen" skulle förenkla för så många och ge språket bättre flyt. Studenten som skriver en uppsats, juristen som upprättar ett avtal eller varför inte Aftonbladet:

http://www.svt.se/2.27170/1.2802146/aftonbladet_strok_hen_efter_lasarkritik

"Hen åker ut ur Lets Dance i kväll" gillades inte av massorna och rubriken kom att ändras till  "Den åker ut...". Ett alternativ hade varit ett shiftavbrott med "h*n" (som i farten läses "fan") men nu blev det "den", mycket personligt. Inte alls könlöst (eller det är väl någon slags maskulin form, men jag har inte nördgener nog att grotta i det). Det här är i alla fall ett klockrent exempel på "hens" användbarhet.

Men sen är det ju konstigt också. Ett larvigt hitte-på. Inte alls som "app", "tjej" och "guzz" och andra sådana vanliga svenska ord som funnits sen vi gick på knogarna. När man tror att människan inte kan bli dummare gastar någon "Men herregud, det betyder ju höna! ska vi säga höna i stället för hon och han nu?!". Vi bor i Sverige. Vi kör även i hög "fart", vi föder "barn", och ibland får vi en "prick" i ansiktet.

Ja, det låter konstigt. Jag har själv inte kommit mig för att säga "hen" mer än ett par gånger. Lika konstigt var det att vänja sig med "snippa". Men det gick ju det också och nu är det ett vedertaget ord på dagis (se, man måste inte säga förskola heller om man inte vill), lekplatser och liknande och kan förhoppningsvis mota bort alla "framstjärtar", "kissemurror" och annat trams (mig veterligen har jag bara en stjärt och "snippan" har fler användningsområden än urinering men jag vill gå och lägga mig idag så...vi säger så).

Debatten kring detta lilla ord är i alla fall totalt värdelös. Innan det ens är värt att diskutera kanske alla aggressiva könsriddare där ute bara kan FÖRSTÅ följande:

"Hen" är främst ett KOMPLEMENT till "hon" och "han", inte ett substitut.

(visst, det finns de som känner att de inte hör hemma i vare sig "hon" eller "han" men det är inte där missförståndet finns så jag tänker inte peta i det öht)

Så kanske anhängare och motståndare kan diskutera samma sak. Det vore en bra början. Och tycker man att det är så hemskt och löjligt behöver man inte använda sig av "hen". Visst är det bra!

"Man", "man", "man"...
-----------------------------------------
Facit till pop quiz:  1: F,   2: R,   3: F,   4: R,
Inläggets rubrik: F    :)


1 kommentar:

  1. Bra inlägg, klargjorde mycket kring detta "nya" ord.

    SvaraRadera